Ortopedik Rehabilitasyon

Ortopedik rehabilitasyon, fizik tedavi ve rehabilitasyon uygulamaları içinde en gelişmiş uygulama alanına sahip bir tedavi yöntemidir. Ortopedik rehabilitasyon ile iskelet sistemi ile ilgili rahatsızlıklar tedavi edilmektedir.

Ortopedik rahatsızlıkların tedavisinde ameliyat öncesi ve sonrası aşamalarında rehabilitasyon tedavisi uygulanmaktadır. Ortopedik rehabilitasyon uygulaması ile hastanın iskelet yapısındaki bozukluklar nedeniyle kaybedilen vücut işlevleri geri kazandırılmaya ya da iyileşme sağlanmaya çalışılır. Ortopedik rahatsızlıklar arasında şunlar bulunur:

• Artrit, bağ dokusunda ağrı, sınırlı hareket, şişme ve ağrı belirtileri olan romatizmal bir hastalıktır. Artrit kronik ya da nadiren değişir ve yavaş ilerleyebilir ve ne yazık ki artritin nedenlerinden birçoğu bilinmemektedir.
  • Osteoartrit, orta ve ileri yaştaki yetişkinlerin yaşadığı dejeneratif bir hastalıktır. Eklem kıkırdağı yaşlandıkça parçalanır ve bu parçalanma ellerde, dizlerde, omurga veya kalçalarda oluşabilir. Genellikle dejeneratif artrit veya dejeneratif eklem hastalığı olarak adlandırılan osteoartirit yaygın görülen bir rahatsızlıktır. Ve oldukça ağrı verici bir rahatsızlıktır.
  • Romatoid artrit, ortopedik bölgesel olarak görülen ve eklemlerin şiddetli iltihaplanmasına neden olan bir hastalıktır. Enflamasyon o kadar şiddetlidir ki ekstremitelerin işleyişi oldukça sınırlı hale gelir. Hasar genellikle küçük eklemlerin üzerinde oluşur ve hareket yeteneği engellenir. Yetişkinlerde romatoid artrit ömür boyu sürer ve giderek kötüleşir. Bir otoimmün bozukluk olarak, romatoid artrit vücudun bağışıklık sistemi kendi sağlıklı dokularına ve hücrelerine saldırdığında ortaya çıkar. Romatoid artrit, tedavi edilmediğinde, kalbe ve akciğerlere de saldırabilir.
  • Kırıklar en yaygın ortopedik problemler arasındadır. Açık kırıklar ya da bileşik kırıklar arasında ciltte çıkıntı yapan kemik veya deriyi kemiğe maruz bırakan bir yara yer alır. Kapalı bir kırık ya da basit kırıklar, kırık bir kemiktir, ancak bir yarayla ciltten çıkmaz. Greenstick kırıkları eksik çatlaklardır. Kemiklerin küçük bir kısmı kırılmış; diğer kırıklar kemik boyunca düz çizgi kırıkları ve spiral kırıklar, kemik etrafında sarmal olan gerçek kırıklardır.
  • Skolyoz, omurga eğriliği hastalığıdır. Omurga duruş bozukluğu, darbe gibi nedenler ile ortaya çıkan skolyoz şiddetli ağrılara neden olur. Bu nedenle omurga eğriliğinde ortopedik rehabilitasyon tedavisi şarttır.
  • Çapraz bağ yaralanmaları da dize gelen darbe nedeni ile oluşan en önemli rahatsızlıkların başında gelir. Tedavisinde ortopedik rehabilitasyondan faydalanılır.
  • Menisküs yırtılması diz bölgesinde oluşan ve en sık görülen diğer bir rahatsızlıktır. Bacağın işlevini engelleyerek şiddetli ağrıya neden olan menisküs rahatsızlığı da ortopedik rehabilitasyon ile tedavi uygulanmaktadır.

Ortopedik rehabilitasyon nasıl uygulanır?

Ortopedik rehabilitasyon fiziksel muayene, röntgen ve MR çekilerek teşhis edilen hastalıklara uygulanır. Hastalık teşhis edildikten sonra ortopedik rehabilitasyon uzmanları hastalığın şiddeti, hastanın yaşı, kilosu ve genel sağlık durumuna göre kişiye özel bir tedavi planı hazırlar. Hazırlanan bu tedavi programı sonrasında hastanın tedavisine başlanır.

Ortopedik rehabilitasyon kapsamında hastaya sıcak soğuk uygulama, akıllı egzersiz cihazları yardımı ile egzersiz ve masaj uygulanır. Kişiye uygulanan bütün egzersizler alanında uzman terapistler kontrolünde yapılır. Egzersiz programı ile kişinin kasları güçlendirilir, postürü düzeltilir, esneme ve germe hareketleri iskelet yapıdaki bozuklar giderilebilir. Böylece gündelik yaşamını rahatlıkla sürdürebileceği şekilde hareket yeteneğinin artması sağlanır.

Ortopedik rehabilitasyon uzmanlarının bire bir kontrolü altında gerçekleştirilen bu işlem hastayı aşırı zorlamadan rahatlamasını ve güçlenmesini sağlayacak şekilde uygulanır. Hastanın tedavisinde hedeflenen sonuçlara ulaşıldığı durumda tedavi tamamlanır.

Ortopedik rehabilitasyon tedavisinde kullanılan yardımcı cihazlar

Ortopedik rehabilitasyon tedavisi için tam teşekküllü bir fizik tedavi merkezi ve alanında uzman terapistler ile çalışması gerekir. Eğer iyi bir fizik tedavi merkezine gidilirse son teknolojili rehabilitasyon cihazları desteği ile çok daha hızlı bir tedavi süreci elde edilebilir. Ortopedik rehabilitasyon tedavisinde kullanılan ekipmanlar şunlardır:

• Diz hastalıkları tedavisinde CPM cihazından faydalanılabilir. CPM cihazı hastada sürekli bir pasif hareket sağlayan özel bir cihazdır.
  • Omuz hastalıklarının tedavisinde de yine CPM cihazından faydalanılır.
  • Bazı durumlarda elektro terapi için elektro simülasyon aletleri kullanılması gerekebilir. Düşük voltajla elektrik akımı uygulanan bu cihazda hiçbir ağrı ya da sızı hissedilmez.
  • Akıllı egzersiz cihazları ile hastanın herhangi bir komplikasyon yaşamadan tedaviye yönelik egzersizler ile sağlığına kavuşması sağlanır.
  • Sıcak ve soğuk uygulamaları ile hastanın ağrıları azaltılarak gündelik yaşamına daha rahat bir şekilde devam etmesi sağlanır.