Nörolojik Rehabilitasyon

Nörolojik rehabilitasyon çeşitli nörolojik rahatsızlıklarda olan yetişkinlere ve çocuklara tedavi imkanı sunan tekniklere denir. Nörolojik rehabilitasyon teknikleriyle tedavi edilebilen rahatsızlıklar arasında şunlar yer alır:

• İnme
  • MS
  • ALS / Lou Gehrig hastalığı
  • Serebral felç
  • Guillain Barre Sendromu
  • Kas distrofisi
  • Parkinson hastalığı
  • Denge bozuklukları

Kapsamlı bir tedavi yaklaşımıyla her bir hastanın fiziksel, duygusal ve psikolojik bileşenleri bir arada ele alınır. Alanında uzman terapistler hareket yeteneği, güç, esneklik, işlevsel yetenek, denge ve ses sorunları yaşayan her hastaya özel tedavi uygular. Terapistler, hekim, psikolog ve aile üyeleri ile bir ekip olarak tedavinin her aşamasında birlikte hareket edilir.

Nöroloji terapistleri aşağıdaki yöntem ve terapi tekniklerini kullanır:

• Terapatik egzersiz ve denge faaliyetleri
  • Yardımcı ekipman / cihazları kullanarak yürüme eğitimi
  • Ayırma, destekleme ve özel terapi cihazlarının kullanımı
  • Nörolojik hareket ve aktivite kalıplarının yeniden öğretilmesi
  • Uyarlanabilir rekreasyon ve spor faaliyetleri
  • Telafi edici teknikler ve stratejiler
  • Sürüş değerlendirmeleri gibi uzmanlaşmış rehabilitasyon hizmetleri
  • Konuşma, dil ve yutma terapileri
  • Yardımcı teknoloji
  • Tekerlekli sandalye hizmetleri ve oturma değerlendirmeleri

Felç rehabilitasyonu: Felç beyin ya da omurilik hasarı nedeniyle vücudun tamamında ya da sadece belirli bir kısmında görülen hareket ve his kaybıdır. Felç rehabilitasyonu ile öncellikle hastanın günlük aktivitelerini yerine getirebilmesi hedeflenir. Örneğin beslenme ve yıkanma gibi zorunlu ihtiyaçların yeniden hasta tarafından giderilebilmesi için çalışılır. Fizik tedavi ve rehabilitasyon ile vücudun bazı işlevlerinin geri kazandırılması ve hastanın kendini daha iyi hissetmesi sağlanır. Felç terapisinde hasta yakınlarının da bilinçlendirilmesi çok önemlidir. Hastanın terapi sürecine evde uygulanması gereken egzersiz ve terapi süresince destek vermesi gerekir.

İnme rehabilitasyonu: Kafa bölgesine alınan darbe, ani üzüntü, sinir hastalıkları ve beyin damarları ile ilgili rahatsızlıklar inme sebepleri arasındadır. İnme genellikle vücudun tek tarafında oluşur. Sağ ya da sol tarafta görülürken nadiren iki tarafta birden görülür. Hastanın mümkün olduğunca hareket kabiliyetini yeniden kazanması hedeflenir. İnme rehabilitasyonu sadece hareket kazandırmayı hedeflemez, aynı zamanda konuşma, yutkunma ve bağırsak terapisi de uygulanmaktadır.

Omurilik rehabilitasyonu: Omurilikte meydana gelen hastalıklarında tedavisinde uygulanan yöntemlerdir. Omuriliğin herhangi bir nedenden dolayı işlevini kaybetmesi ya da işlevini tam olarak yerine getirememesi gibi sorunlarda hastaya omurilik rehabilitasyonu uygulanır ve hastanın yeniden hareket kabiliyetini kazanması hedeflenir.

Yüz felci rehabilitasyonu: Çeşitli nedenlerle yüzün sağ ya da sol tarafında his ve hareket kaybı olabilir. Yüz felci gündelik hayatı kısıtlamasa da kişinin sosyal ilişkilerini ve psikolojisini olumsuz yönde etkileyebilir. Yüz felci rehabilitasyonunda yüze soğuk ve sıcak uygulanabilir, profesyonel masaj uygulamaları ile yüzdeki his ve hareket kaybı geri getirilmeye çalışılır.

Parkinson rehabilitasyonu:

Parkinson hastalığı, sinir sisteminde ilerleyen bir hareket bozukluğu olup hareketi etkiler. Hareketlerde titreme, yavaşlama ve zorluğa neden olur. Buna yutkunma rahatsızlıkları da dahildir. Parkinson rahatsızlığında beyin, vücudun ihtiyacı olan dopamini yeterince salgılamaz. Dopamin eksikliği vücudun hareket kabiliyetinin kısıtlanmasına ve yavaşlamasına yol açar. Özellikle ileri yaşlarda görülen bu rahatsızlığın sebebi tam olarak tespit edilememiştir. Parkinson rehabilitasyonu ile el ve ayaklardaki titremeler azaltılmaya, hareket kabiliyeti artırılmaya, duruş ve yürüyüş bozuklukları giderilmeye, eğer varsa yutkunma problemleri giderilmeye çalışılır.

Polinöropati rehabilitasyonu: Polinöropati, birçok periferik sinirin vücut boyunca eşzamanlı olarak arızalanmasıdır. Enfeksiyonlar, toksinler, ilaçlar, kanserler, beslenme yetersizlikleri ve diğer bozukluklar birçok periferik sinirin arızalanmasına neden olabilir. Ayaklar, eller, kollar, bacaklar ve gövdede his ve güç kaybına neden olabilir. Polinörapati rehabilitasyonu ile hastanın his ve güç kaybının giderilmesi ve hareket kabiliyetinin geri getirilmesi hedeflenir.